25 Februari 2008

PENJELASAN : Jelmaan Wajah Buddha Pada Masjid Kristal?

25 Februari 2008
Sila perhatikan klip video di bawah terlebih dahulu :
(klik butang PLAY)



Apa yang meragukan perakam video tersebut "zoom" pada masjid tersebut secara tiba-tiba dengan durasi hanya 3 saat dan dengan cepat-cepat mengalihkan pula ke arah Jambatan Sultan Mahmud. Jika saya merupakan orang yang melalui kawasan Masjid Kristal tersebut sudah tentu terasa teruja dengan keindahan senibina dan panorama masjid itu dan merakamkannya dengan lebih fokus dan mengambil durasi yang lama untuk kenangan sesuatu yang menjadi tarikan utama dunia ketika ini.

Perakam berbuat demikian seolah-olah tidak berniat mahu merakamkan masjid tersebut dan seolah-olah rakaman tersebut dibuat secara tidak sengaja.

Namun antara fakta menarik ialah rakaman tersebut menggunakan resolusi amat rendah supaya dianggap sebagai rakaman amatur ( setahu saya para pelancong Mat Salleh jika ke luar negara adalah mereka yang kaya raya, tapi tak tahu lah...kenapa Mat Salleh ni beli perakam video kat kedai Mydin)

Jika benar " Mat Salleh " merakamkan video tersebut (pada pandangan en.lanun..dialog digunakan macam "Mat Salleh Celup") apa yang hendak dihairankan. Mereka memang dari dulu mahu merosakkan imej Islam.... mereka boleh buat superman terbang, boleh buat tsunami melanda Washington, boleh buat raksasa mengamuk di New York, boleh buat tahi bintang jatuh di Sepanyol dalam filem Ammergerdon. Bukanlah susah sangat menggunakan TEKNIK CGI tersebut setakat mahu mengubah struktur Masjid Kristal seperti Buddha...malah jika mereka mahu mengubah masjid tersebut menjadi " Robot Transformer' pun boleh.

Antara contoh Teknik CGI (Computer Generated Image):

Filem Pirates of Caribbean

Sebelum menggunakan CGI


Selepas menggunakan CGI


Antara babak babak filem yang menggunakan CGI

Share


3 comments:

Insan Biasa berkata...

Apa pun kata En.Lanun dan Tawel Sensei ada hujahnya tersediri...yang pasti klip video itu diragui kesahihannya. Namun apa yang menarik...agak kurang sesuai jika dikatakan ianya BIASAN CAHAYA..

Ini pula pendapat saya.

1.Ini kerana....struktur cermin kubah masjid tersebut adalah jenis telus cahaya bukanya jenis pantulan...jadi mustahil cahaya tersebut di biaskan.

2. Kalau pun benar biasan cahaya kepada terjadi dekat-dekat dengan pilihanraya? He he he

Anonymous berkata...

Tunggulah video seekor KAMBING GURU PUTIH, Berjanggut Panjang menjelma jadi Nik Aziz (Mursyidul AM PAS). Sangat mengejutkan peristiwa ini berlaku di ...... Tunggulah cerita dan video sebenarnya pada PILIHANRAYA ke-13 nanti. Sabarlah Sayang.... Kalau Nik Aziz JADI kambing, Hj.Hadi JADI apa, JADI HERAN laaaa. ...

chibi_enigma berkata...

ari khmis lepas 9aribln 10 sye pg msjd kristal..mmgla cntik masjid die..tgk dok jln2 dgrla azan asar..

so my husband pon pgla menunaikan solat..i xpg coz period..my hubby said 2 org je g smbhyg..msk imam 3 org la..pyela sdih..msjid sgtla lawa tp x diimarahkan..ape la nk jdi..lau stkat nk jdi tmpat pelancongn bek uat disneyland..pelik r ngn perangai pembesar2 ngare nih..

spttnye masjid 2 diuat di tmpt yg mudah utk org rmai pg..so sngla nk bersolat disne..

pk2 kan la..lau duit yg dignkan 2 dibgi pde org yg lbih mmerlukan lgi bsr pahale yg kte dpt..

Catat Ulasan

 

1Dungun (www.1dungun.blogspot.com dahulunya dikenali sebagai myDungun (www.mydungun.blogspot.com), jesteru itu segala artikel- artikel dan komen - komen yang diterima di dalam blog ini adalah sebahagian daripada Blog myDungun sehinggalah artikel yang bertarikh 23 Mac 2010.Walaubagaimanapun, sebagai langkah penjenamaan semula ke arah penulisan yang lebih formal dan profesional. Tidak kesemua artikel – artikel serta komen – komen asal dari myDungun dipaparkan di sini, malah ada diantaranya diubahsuai semula (dari masa ke semasa dari segi gaya penulisan dan sebagainya. – Pentadbir Blog 1Dungun.